Wednesday, November 10, 2010

Si Tudung Biru

Teman...
Kau mungkin bukan wanita yg ayu...
Pilihan jejaka melayu idamkan kesopanan...
Kehalusan dalam pertuturan
gaya dan perbualan... itu bukan kamu...

Teman...
Kau mungkin bukan wanita solehah...
Bertudung labuh berselendang kesiku...
Yang menjaga tiap ruangan aurat
dan menjaga solat 5 waktumu... itu bukan kamu...

Namun...

Ketahuilah teman...
Jauh di ruang hatimu ada sinar iman...
Cahaya penyuluh jalan kebenaran...
Masih kau pentingkan kewajipan
walau payah mencukupkan 5 waktu... itu kamu aku pasti...

Ketahuilah teman...
Walau auratmu terdedah dan kelihatan,
hatimu sungguh suci dari noda...
Kekerasan akalmu melawan nafsu zina
membuktikan jiwamu yg perkasa... itu kamu aku pasti...

............................................................................................................

Teman...
Sebelum ini...
Aku tidak pernah melihatmu dalam versi muslimah...
Walau hanya menutup aurat takat muka...
Apa salahnya bertudung sekali sekala...
Tiada apa yg nak di malukan...
Jangan di peduli apa org kata...
Rambut sama hitam, kubur lain-lain...

Hari ini aku di beri peluang...
Melihatmu mencuba sehelai tudung bercorak biru...
Subhanallah...
Pandangan muslimahmu membisikkan keimanan di jiwaku...
Sungguh berseri wajahmu,
tampak ayu si tudung biru...
Aku terpesona seketika...
Aku terkaku membisu...
Aku terpegun melihatmu...

Teman...
kau sungguh indah dalam litupan keimanan...
ku hanya ingin menyatakan kesahihan...
ku kata apa yg ku pandang...
ku tulis apa yg ku rasa...
segala ini hanya coretan...
ku ingin menyatakan

"Chantek siot u pakai tudung tue! I shuke tgk! Mcm rupa2 ustazah ba!"


3 comments:

  1. Awang...you never seize to impress me with your words... :D :D :D

    ReplyDelete
  2. owh... tengkiu pai... aku sdg belajar berjinak2 dgn kata2... :D

    ReplyDelete
  3. I meant to say *cease

    ehehehe...sala vocab pla :D

    ReplyDelete